Állandó fáradtsággal küzdesz? Mégsem alszol rendesen? Sajnos ezzel kezdődik a kálváriák sokasága. Kíváncsi hogyan?

Előbb essünk át egy kis elméleten

A mellékvesénk bár egy aprócska, mindössze néhány grammos szerv, kiemelkedő feladata van energiaszintünk megtartásában, és a különféle hormonok előállításában.

Itt termelődik többek között a gyulladások és a stresszterhelés csökkentéséért is felelős Kortizol, vagy az azonnali stressz reakciókért felelős Adrenalin nevű hormonunk is.

Azonban jó tudni, hogy ha a mellékvesénket az állandósult stressz, vagy a szervezetben jelenlévő gyulladások miatt folyton hormontermelésre kényszerítjük, egy határon túl kimerül és képtelen megfelelően ellátni a feladatát.

Ilyenkor jönnek a rejtélyes panaszok

  • gyengeség, kimerültség, egyre nehezebb reggeli ébredés
  • hirtelen felálláskor vérnyomásesés és szédülés
  • ingerlékenység, fényérzékenység, zajkerülés
  • emésztési zavarok
  • gyengülő immunrendszer, gyakoribb fertőző betegségek, allergiák, autoimmun betegségek
  • csökkenő vérnyomás, szaporább pulzus
  • ingadozó vércukorszint
  • száraz bőr, hajhullás
  • csökkent stressztűrő képesség
  • fázékonyság, hideg végtagok
  • csökkent nemi vágy
  • menstruációs zavarok, elmaradó tüszőrepedés, meddőség, vetélés
  • pajzsmirigy zavarok, stb.

A mellékvese kimerülésének megállapítására a tünetek felismerésén túl, különféle hormondiagnosztikai tesztek, és vizsgálatok állnak rendelkezésünkre.
Legalkalmasabb lehet a nyálból a reggeli kortizol szintet megállapítani. Ennek magasabb, vagy alacsonyabb értéke már önmagában is a szervezet kimerült állapotára utal.

A gyanút a kortizolszint változásán kívűl megerősítheti a többi hormon termelésébe bekövetkező egyéb zavar is. Ilyen lehet az ösztrogén túlsúly kialakulása, a progeszteron szint csökkenése, vagy a pajzsmirigy alulműködése.

 

Hogyan tesztelheted akár otthon is a mellékveséd állapotát?

Minimum 5 percnyi fekvés után, egy segítő elvégez egy vérnyomásmérést, amit közvetlenül a felállás után megismétlünk.

Ha a felállást követően hirtelen leesik a vérnyomás, majd fél percen belül nem áll vissza a fekvő helyzetben mért vérnyomás értékre, – és a tünetek is ezt sugallják -, akkor gondolni kell a mellékvese kimerültségére!

Mi a teendő a mellékvese kimerülésénél?

  • A legfontosabb, hogy a szervezetnek pihenést parancsoljunk, méghozzá lehetőleg haladéktalanul.
  • Derítsük ki, mi okozza a szervezet túlterheltségét. Mi lehet a stressz forrása? Nem zajlik-e valahol egy rejtett gyulladás?
    Szerencsére a rendelőmben végzett komplex állapotfelmérés lehetőséget biztosít az okok feltárására. Jó tudni, ha az okokat nem szüntetjük meg, a mellékvese működése mindig korlátozva lesz, ennek minden következményével.
  • Ki kell zárnunk a stimuláló szerek fogyasztását, mivel ezek a szerek még egy utolsót „facsarnak” kimerült mellékvesénken! Ilyenek a kávé, a szálas teák, (akár fekete, akár Mate, akár zöld tea), energia italok, vagy a koffein. Helyette inkább igyunk édesgyökér teát, ami gátolja a kortizol lebontását. Ezzel a szervezetünk kevesebb hormon előállítására kényszerül.
  • A terápiába érdemes bevetni a gyógynövényeket.
    Erre használhatjuk a Bazsalikom, az Édesgyökér, az Aranygyökér, a Noni (morinda Citrifória), az Illatos varjúháj (Rodiola rosacea), és a Szibériai ginzeng növényeket, illetve a belőlük készült termékeket.
  • A mellékvese kimerülését gyakran kíséri alvászavar. Erre a legjobb megoldás az aromaterápia. Ilyenkor nagyon hatékony az illóolajokat a talp bőrére kenve alkalmazni.
    Én a doTerra, vagy a TerraEssencia termékcsalád erre kifejlesztett illóolaj keverékét szoktam ajánlani. Már egy-egy nyugodt kiadós alvás önmagában is felér egy terápiával! Csak egyszer próbáld ki!
  • Pótoljuk a fokozott stresszterhelés, vagy gyulladások miatt hiányzó nyomelemeket, és vitaminokat. A vitaminok közül a legfontosabbak
    • C-vitamin napi 2-3000 mg mennyiségben!
    • Ezen kívül B6-, B12 vitamin
    • D vitamin
    • E vitamin
    • A vitaminok ajánlott mennyiségét a konkrét probléma ismeretében, és a testalkatnak megfelelően érdemes meghatározni.
  • Nyomelemek, amiket fontos pótolni: a Szelén, Cink, Magnézium, Molibdén, Mangán, Króm, Réz, Vas.
  • Ezeken kívül fontosak még a:
      • Coenzim Q10 min. 100 mg mennyiségben
      • Omega3 zsírsavat nagy mennyiségben tartalmazó készítmények
      • Flavonidok (FlaViva készítmények közül)
  • Lényeges a hormonegyensúly helyreállítása.
    Mivel a mellékvese által termelt stressz és a gyulladások elhárításáért felelős hormon (a Kortizol) döntően egy progeszteron nevű nemi hormonból képződik. Ajánlott ennek a hormonnak a pótlása. Erre azonban kizárólag a természetes alapanyagokból készült terméket (Progeszteron krém) javaslok.A hormon pótlását minden esetben előzze meg egy állapotfelmérés, vagy terapeutával történő beszélgetés, hogy a javasolt mennyiséget meg tudjuk állapítani!!!

 

Táplálkozz rendszeresen!!!

  • Kerüld a feldolgozott, kész-, vagy félkész-, adalékanyagot-, tartósítót tartalmazó ételeket. Fogyassz minél több hazai idényzöldséget, gyümölcsöt!
  • Soha ne hagyd ki a reggelit! Naponta étkezz legalább 3-4x kevesebbet. A vacsora alkalmával ne fogyassz magas szénhidrát tartalmú ételeket!
  • Kerüld a magas hisztamin felszabadító ételeket, mint a szója, földimogyoró, fűszerpaprika, egyes magok, magvas fűszerek (kömény, ánizs), tej-, és tejtermékek, valamint az élelmiszer érzékenységi vizsgálat során „allergénként” kimutatott élelmiszereket.
  • Minden étkezés tartalmazzon megfelelő fehérjét, nem hidrogénezett zsiradékot, és szénhidrátot (gyümölcsök, zöldségek formájában).
    Iktasd ki az étkezésedből a finomított szénhidrátokat, mivel ezek komoly stressz faktorként vannak jelen életünkben. Nem nagyon gondolunk rá, de a szervezetben zajló úgynevezett oxidatív stressz hátterében a legtöbbször a nagy mennyiségben elfogyasztott finomított szénhidrátok állnak.

 

Mozgásterápiaként

Hasznos az „energetizáló”, és nyugtató mozgások végzése.
Ilyen a Jóga, tai-chi, chi-kung, vagy bármilyen friss levegőn és főként napon végzett, fizikailag nem megterhelő, de rendszeres mozgás! Séta, kerékpározás, úszás stb.
Kiegészítésként javasolt rendszeres Relaxáció, lehetőség szerint aromaterápiás masszázs és szauna.

 

Nevess minél többet!

Vedd magad körül pozitív emberekkel! Olvass értékes, pozitív hangulatú könyveket! Hallgass zenét! Próbáld meg megtalálni mindenben a jót!

Feküdj le este 10 óráig! Ha lehetőséged van rá, pihenj napközben is!


Szerző:
Batta Ágnes
Természetes Gyógymódok Tanácsadója
Diplomás Higiénikus
Honlap: www.alternativgyogyasz.hu