Népszerűbb betegség, mint gondolnánk, és rejtett formában ott lappang a különböző tünetek mögött. Ez egy igazi időzített bomba! Lássuk közelebbről…

 

 

Kialakulása általában a krónikus stresszel, és a táplálkozással hozható összefüggésbe, de besegíthetnek a különféle bélrendszeri megbetegedések, fertőzések, vagy az ételallergia is.

Teszteld cukorháztartásodat

Sajnos a cukorháztartás borulása, ha nem rendezzük időben előbb, vagy utóbb cukorbetegséggé fajul. Az óra kegyetlenül ketyeg, csak idő kérdése…

Évekig lehet tünetmentesen élni vele de, ha odafigyelünk az árulkodó jelekre, megakadályozható, illetve késleltethető a cukorbetegség kialakulása.

A stressz, és a finomított szénhidrátokban gazdag táplálkozás önmagában is hatással van a sejtjeink működésére, vérnyomásunk alakulására, hormonháztartásunkra, és még számtalan szervünkben zajló folyamatunk alakulására. Nézzük hogyan?

Először tisztázzuk, hogy miért olyan fontos nekünk az Inzulin?

Az inzulin a hasnyálmirigy egyik hormonja. Feladata, hogy a vérből a cukormolekulákat bejuttassa a sejtekbe, így energiával látja el őket, és ezzel párhuzamosan csökkenti a vér cukorszintjét.

A krónikus stressz, és a naponta többször fogyasztott finomított szénhidrát a vér cukorszintjét folyamatosan hullámzásban, az inzulintermelést pedig állandó készültségben tartja.

Így jelentős inzulin többlet alakul ki a vérben.

A megnövekedett inzulin mennyiség „agresszívan” próbálja meg a cukormolekulákat ráerőltetni a sejtjeinkre. Ez ellen a sejtjeink úgy védekeznek, hogy lecsökkentik az inzulinkötő receptorok számát. Így érzéketlenné, azaz rezisztensekké válnak az inzulin hormonnal szemben.

Mindez azt eredméyezi, hogy a cukormolekulák kevésbé jutnak be a sejtbe, ráadásul a vér cukorszintje és az inzulinszintje is megemelkedik.

 

Hogy lesz ebből paradox helyzet?

A felesleges cukrok a zsírraktárokat gazdagítják, míg a sejtek „éheznek”, vagy energiahiányban szenvednek. Az éhes sejtek “jeleznek” a hasnyálmirigynek, ami fokozza az inzulin termelődését. Az inzulin tovább dúsul a vérben és az ördögi kör be is záródott.

Tünetei

  • az édesség utáni mohó vágy
  • az édességfogyasztást követő gyengeség érzés, fejfájás
  • éhségrohamok (esetleg dühkitörésekkel, agresszióval)
  • étkezés kimaradásakor nyugtalanság, remegés, verejtékezés, koncentrálóképesség zavara
  • szapora szívverés, vérnyomásesés
  • gyengeség, álmosság
  • ájulásszerű rosszullét

Általában megfigyelhető, hogy a tünetek az édesség fogyasztás hatására szinte egy csapásra megszűnnek.

Az inzulin túltermelődés előbb-utóbb az inzulintermelő szigeteink túlműködéséhez, majd egy idő után kimerüléséhez vezet.

Ekkor alakul ki az inzulinfüggő cukorbetegség.

A vérben megjelenő magas inzulinszint azonban nem csak a cukoranyagcserénkre van káros hatással.
Egy bizonyos határ felett megnöveli a petefészek férfihormon termelését, ami idővel a tüsző repedés gátlásához, és ezen keresztül az ösztrogén dominanciához vezet.

Ennek a folyamatnak köszönhető, hogy az utóbbi időben az emelkedett inzulinszintet már nem csak belgyógyászati problémának tartják, hanem fontos jelzésnek a PCOS felismerésénél.

 

Mi segíti a felborult cukorháztartás kialakulását?

  • a krónikus stressz akár gyermek, akár felnőtt korban
  • sűrűn fogyasztott finomított szénhidrátok (finomított cukrok, fehér lisztek, és a belőlük készült élelmiszerek)
  • élelmiszerekkel szembeni érzékenység egyes típusai
  • korai antibiotikum adása
  • ásványi anyag és vitaminhiány
  • kórokozó baktériumok, gombák, vírusok elszaporodása az emésztőrendszerben
  • szív és érrendszeri betegségek
  • mozgásszegény életmód, elhízás
  • kórelőzményben megjelenő terhességi cukorbetegség
  • családban előforduló cukorbetegség
  • a bélflóra nem megfelelő kialakulása

 

Milyen laboratóriumi vizsgálatok jelzik a felborult cukorháztartást?

A szervezet cukorháztartásának felborulását a terheléses vércukorvizsgálat és az inzulinszintek egyidejű meghatározása tudja megbízhatóan kimutatni. A vizsgálat során kapott cukor, és inzulin értékeknek, egészséges esetben, a kezdeti növekedés után csökkennie kell kb. hasonló arányban.

Az inzulinrezisztenciára az jellemző, hogy a vércukorszint csökkenésével egyidejűleg az inzulinszint nem, vagy csak nagyon kis mértékben csökken.

A diagnózis felállításánál a normál éhgyomri és a terheléses vércukorértékek önmagukban megtévesztőek lehetnek, hiszen az egyszerű vércukor vizsgálat nem mutatja ki, az inzulinértékek kóros irányba történő elmozdulását.

 

Hogyan tudjuk a felborult cukorháztartást rendezni?

Az inzulin problémák kezelése mindig összetett folyamat.

Lényeges, hogy kiderítsük, hogy mi okozhatja az egyensúly felborulását. Sajnos, amíg az okot nem ismertük fel, csak a tüneteket fogjuk kezelgetni. Hosszútávon nem fogunk megoldást találni!

Amit azonnal megtehetünk:

A táplálkozás megfelelő változtatása, a mozgás rendszeressé tétele.

Figyeljünk, hogy az egyéb hormontermelésben nem alakultak-e ki működési zavarok. Az inzulinrezisztencia mellett ugyanis gyakran megjelennek a nemi hormonális zavarok, a Policisztás ovárium, a mellékvesék kimerülése, vagy a pajzsmirigy alulműködése is.

Az inzulin rezisztencia kialakulása egy hosszú út.

Sajnos nincs egyértelmű tipikus tünete, általában egyszer csak felfedezik… Azonban van más lehetőség is. Rendelőmben a komplex állapotfelmérés alkalmával a vérből még nem kimutatható kezdőjelekre is felhívom a figyelmet. A javasolt terápiával megakadályozhatjuk az inzulin rezisztencia kialakulását.

Tudj meg többet róla.

A rendszeres mozgás a cukorháztartás rendezéséhez nélkülözhetetlen!

Mivel az inzulinrezisztencia, vagy a cukorbontási zavar rendszerint együtt jár a testsúly alattomos emelkedésével, fontos, hogy a túlsúly rendezésére egy dinamikus mozgásformát iktassunk be a mindennapokba. Ezzel mobilizálhatjuk a zsírraktárakat, és csökkenthetjük a testsúlyt is.

A mozgás során az izommunkához szükséges cukor molekulákat a vérből közvetlenül vesszük fel, ezzel az emelkedett vércukor szintet erőteljesen tudjuk csökkenteni.

Ehhez azonban intenzívebb testmozgásra van szükség napi legalább 1 órás időtartamban. Ez lehet egy intenzív séta, futás, tánc, jóga, kerékpár, úszás stb.

 

A táplálkozás megváltoztatását nem lehet elégszer hangsúlyozni

A napi étrendből zárjuk ki a finomított szénhidrátokat tartalmazó élelmiszerek fogyasztását!
Ezek ugyanis hozzájárulnak a zsírsejtjeink szaporodásához, ami tárolja, és termeli is az ösztrogént a női, és a férfi szervezetben is, ezzel az ösztrogén dominancia felé tolja a nemi hormonokat!

Ugyancsak zárjuk ki az étkezésből a magas inzulin igényű ételeket. Ilyen a tej, tejtermékek (mint a joghurt), a gabona félék, a hüvelyesek, a burgonya, stb.

Drasztikusan csökkentsük a magas cukortartalmú gyümölcsök fogyasztását! Helyettük fogyasszunk sok, lehetőleg színes zöldséget.

Alapvető a megfelelő minőségű zsiradékok, és fehérjék fogyasztása. Ilyenek a hidegen sajtolt olajok, halak, tengeri herkentyűk.

Ha nem akarsz a hasi területen rengő zsírpárnákat növeszteni, akkor el kell hagyni a hidrogénezett zsírokat is, úgymint a finomított étolajok, margarinok, és az abból készült élelmiszerek.

Helyettük inkább oliva olaj, vaj, kacsa-, libazsír, kókuszzsír és a hidegen sajtolt olajok fogyasztása ajánlott.

Érdemes megfigyelni, hogy van-e olyan élelmiszer, aminek fogyasztása emésztési zavarokat okozhat. Ezeket feltétlen iktasd ki az étkezésből!

 

A máj méregtelenítése és a működésének a támogatása minden hormonális problémánál megkerülhetetlen feladat. 

Szervezetünk a májon keresztül tudja kiüríteni a feleslegesen felhalmozódott káros vegyületeket. Ehhez gyógynövény alapú készítményeket tudunk felhasználni.

A máj regenerálálsára azért van szükség, mert a finomított szénhidrátok bontása során megjelennek olyan káros anyagcsertermékek / pl. glükotoxinok/, amiket a szervezet nem tud tovább bontani.

Ezek rendszerint lerakódnak a kötőszövetekben, az erek falában, vagy kiürülnek a vizelettel.

A cukoranyagcsere javításához elengedhetetlen a bélrendszer tisztítása, és a bélbaktériumok pótlása is.

Csak az egészséges bélhám felszínén tudnak a nyomelemek, és a vitaminok felszívódni. A normál bélflóra pedig segíti az emésztőenzimek termelődésését, a nyomelemek hasznosulását, és a B vitaminok képzését.

Ásványi anyag és vitaminok pótlása

A nyomelemek, és vitaminok nélkülözhetetlenek az inzulin termelődéséhez, az inzulin sikeres kötődéséhez, és a receptorok működéséhez.

Ezek közül kiemelt szerepe van

  • a D3 vitaminnak
  • a B vitaminoknak, azon belül is a Biotinnak, a B12 vitaminnak, és a B vitamin családba tartozó Myo-Inozitol készítménynek. Ez az anyag felel a szervezetben a zsír-, és cukor anyagcseréért. Ezt az anyagot természetes formában megtalálhatjuk a friss gyümölcsökben, magvakban, zöldfélékben.
  • Nyomelemek közül legnagyobb szerepe a Magnéziumnak, Krómnak, és a Vanádiumnak van,
  • Kevesen gondolnak rá, de az Omega3 zsírsav rendszeres fogyasztása is segít a vércukorszint rendezésében.

 

Gyógynövények

Az én gyakorlatomban a kecskeruta vált be a legjobban. Ebből a gyógynövényből származik a 2-es típusú cukorbetegség kezelésére használt Metformin nevű gyógyszer hatóanyaga.

Jó tudni róla, hogy nem befolyásolja az inzulin elválasztását. Közvetlenül a máj glükóz leadását csökkenti. Ezzel segít rendezni a vércukor szintet. Így nem okoz hipoglikémiát!

Emellett hasznos gyógynövények a babhéj, kukoricabajusz, gyermekláncfű gyökér, áfonya levél, édesgyökér, tarackgyökér, fahéj is, amiket teakeverékként lehet fogyaztani.


Szerző:
Batta Ágnes
Természetes Gyógymódok Tanácsadója
Diplomás Higiénikus
Honlap: www.alternativgyogyasz.hu